Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

Entreprenörer upptäcker inte möjligheter, de skapar egna. Man börjar med vem man är, vad man kan och vilka man känner – och tar det därifrån. Det är grundtanken i Saras Sarasvathys teori om hur entreprenörskap går till. Hon skriver om den i Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. ”Effectuation” kan enklast beskrivas som en logik för […]

Björn Bjerkes bok Förklara eller förstå entreprenörskap från 1989 är en milstolpe inom den svenska entreprenörskapslitteraturen. Understanding Entrepreneurship fungerar delvis som en uppföljning. Bjerke bär med sig några käpphästar från den tidigare boken: Entreprenören som person är viktig. Entreprenörskap tillhör hela samhället, inte bara det ekonomiska. Entreprenörskap ligger närmare konsten än vetenskapen. Men under de […]

Sigmund Freud menade att kärlek och arbete är hörnstenarna i det som gör oss mänskliga, och att dessa två ting måste balanseras för att vi ska vara nöjda och lyckliga. I många familjeföretag uppstår en konflikt mellan familjen (kärleken) och företaget (arbetet). Om företaget ska klara sig i flera generationer måste konflikterna uppmärksammas och lösas. […]

Innovationsforskning har bedrivits i flera decennier, inom en rad olika discipliner och utifrån en mängd olika metodologiska utgångspunkter. Franco Malerba och Stefano Brusoni vill belysa de viktigaste frågorna: Såväl de klassiska, svårlösta som de nya, outforskade. Därför har de samlat bidrag från ett trettiotal forskare i Perspectives on Innovation. Jan Fagervall, Bengt-Åke Lundvall och Maureen […]

Marknaden svämmar över av amerikanska och europeiska böcker om entreprenörskap, innovation och småföretag. En delvis annorlunda bild får man i Strategy and Entrepreneurship in Arab Countries. Författaren M S S El Namaki kopplar teorier från bland andra Joseph Schumpeter, Peter Drucker, David McClleland och Henry Mintzberg till den arabiska kontexten. Han hämtar empiri från exempelvis […]

Entreprenörskap är ett relativt nytt område inom ämnet psykologi, men inte desto mindre viktigt. Det saknas nämligen fortfarande mycket kunskap kring de psykologiska faktorer som ligger bakom ett framgångsrikt entreprenörskap. Det är utgångspunkten för Robert Baum, Michael Frese och Robert Baron som är redaktörer för The Psychology of Entrepreneurship. Tillsammans med Jerome Katz redogör de […]

Små företag skapar arbetstillfällen och tillväxt, och räknas i dag som en mycket viktig del i ett lands ekonomi. Och än mer så i länder som är under utveckling. Där kan det lilla företaget till och med stå för det enda alternativet till överlevnad och en väg till individuell frihet. Det är fallet i Palestina. […]

Konstnärer, designers, arrangörer av mötesplatser, idrottsstjärnor, filmproducenter och lantbrukare som släpper ut sina kor på grönbete inför förväntansfulla stadsbor. Alla är de aktörer inom upplevelseekonomin – en sektor som rymmer mycket entreprenörskap, och som får ökad uppmärksamhet av forskarkåren. I boken Entrepreneurship and the Experience Economy medverkar 14 forskare, främst svenska. Redaktörer är Daniel Hjorth […]

25 års forskning om riskkapital sammanfattas i Handbook of Research on Venture Capital. Redaktören Hans Landström har samlat in nyskrivna artiklar från några av världens ledande forskare i ämnet. Kapitlen handlar bland annat om institutionellt venture capital, affärsänglar samt om storföretags finansiering av entreprenöriella verksamheter. Landström bidrar själv med två kapitel. I det ena benar […]

Vilken roll spelar mindre företag i den globala ekonomin? Troligtvis är de ganska viktiga, men ibland kan det vara svårt att se skogen för alla träd. Det är en utgångspunkt i boken Trading Places – SMEs in the Global Economy. Redaktörerna Lester Lloyd-Reason och Leigh Sear är kritiska till den explosionsartade utveckling som har ägt […]

Över hela världen ökar förväntningarna på universiteten. I takt med att de statliga anslagen minskar ska universiteten öka kommersialiseringstakten och slå mynt av forskningen. I Academic Entrepreneurship in Europe reder de fyra författarna ut begreppen kring akademiska avknoppningar. De menar att lejonparten av forskningen om akademiskt entreprenörskap är koncentrerad till amerikansk high-tech, ofta från MIT […]

Det har sagts förut, men tål att sägas igen: världen har förändrats. Det är inte längre kapitalet som är herren på täppan. I stället är det kunskap, idéer, talang och innovationer som driver utvecklingen framåt. Det är inte längre bara de stora företagen som räknas – små och nya företag anses som minst lika viktiga […]

Search

Arkiv