Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Kvinnliga entreprenörer är skapare och skapade av socialt kapital. Det skriver Iiris Aaltio, Paula Kyrö och Elisabeth Sundin i det inledande kapitlet i Women Entrepreneurship and Social Capital. 26 forskare bidrar till boken, som utforskar socialt kapital i relationerna mellan genus, management och entreprenörskap. De elva kapitlen innehåller bland annat en läsning av entreprenörskapslitteratur med […]

Riverdance och Turning Torso, hobbiten Frodo och popgruppen Kent. Inom den så kallade kreativa industrin samsas bland annat konst, film, musik, dans, teater, reklam och arkitektur. Tillsammans utgör dessa näringar en stark och växande sektor som, för ett par år sedan, stod för 8 procent av den brittiska ekonomin. Det skriver Colette Henry, redaktör för […]

Hur ser det kinesiska entreprenörskapet ut på gräsrotsnivå? Keming Yang ger sin bild i Entrepreneurship in China. Han har studerat i såväl Kina som USA, och la under 1990-talet märke till det accelererande kinesiska entreprenörskapet. Alla pratade om pengar och affärer, och Yang undrade hur denna utveckling var möjlig. I boken presenterar han en teoretisk […]

Den globala konkurrensen ställer ökade krav på företagen. De måste agera proaktivt och innovativt för att ta vara på möjligheter, och möta de hot som uppkommer. I International Entrepreneurship beskriver Antonella Zucchella och Paolo Scabini hur de mest framgångsrika, internationella entreprenörerna agerar. I boken går de igenom teoribildning kring internationalisering, entreprenörskap och strategiskt ledarskap. Författarna […]

När it-bubblan sprack var det många som funderade över vad det var som gick snett. Wendy Jansen, Wilchard Steenbakkers och Hans Jägers menar att en hel del av bubbelföretagen saknade bra affärsmodeller, och att det är en av anledningarna till att många gick under. I New Business Models for the Knowledge Economy svarar de på […]

De flesta företag har tillväxt som mål. Men det är inte ett lätt mål att uppfylla, särskilt inte i långa loppet. Många är de företag som har växt en tid, för att sedan hamna i en lång utförsbacke. Måste det vara på det sättet? Nej, hävdar Marc Meyer i The Fast Path to Corporate Growth […]

Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship – A Co-evolutionary View on Resource Management tar ett globalt grepp på ämnet invandrares företagande. Redaktören Léo-Paul Dana har lyckats få hela 75 forskare att lämna bidrag till boken, som innehåller kapitel från hela världen. Många av kapitlen utforskar hur företagandet ser ut i en viss minoritetsgrupp, i […]

Entreprenörer upptäcker inte möjligheter, de skapar egna. Man börjar med vem man är, vad man kan och vilka man känner – och tar det därifrån. Det är grundtanken i Saras Sarasvathys teori om hur entreprenörskap går till. Hon skriver om den i Effectuation: Elements of Entrepreneurial Expertise. ”Effectuation” kan enklast beskrivas som en logik för […]

Björn Bjerkes bok Förklara eller förstå entreprenörskap från 1989 är en milstolpe inom den svenska entreprenörskapslitteraturen. Understanding Entrepreneurship fungerar delvis som en uppföljning. Bjerke bär med sig några käpphästar från den tidigare boken: Entreprenören som person är viktig. Entreprenörskap tillhör hela samhället, inte bara det ekonomiska. Entreprenörskap ligger närmare konsten än vetenskapen. Men under de […]

Sigmund Freud menade att kärlek och arbete är hörnstenarna i det som gör oss mänskliga, och att dessa två ting måste balanseras för att vi ska vara nöjda och lyckliga. I många familjeföretag uppstår en konflikt mellan familjen (kärleken) och företaget (arbetet). Om företaget ska klara sig i flera generationer måste konflikterna uppmärksammas och lösas. […]

Innovationsforskning har bedrivits i flera decennier, inom en rad olika discipliner och utifrån en mängd olika metodologiska utgångspunkter. Franco Malerba och Stefano Brusoni vill belysa de viktigaste frågorna: Såväl de klassiska, svårlösta som de nya, outforskade. Därför har de samlat bidrag från ett trettiotal forskare i Perspectives on Innovation. Jan Fagervall, Bengt-Åke Lundvall och Maureen […]

Marknaden svämmar över av amerikanska och europeiska böcker om entreprenörskap, innovation och småföretag. En delvis annorlunda bild får man i Strategy and Entrepreneurship in Arab Countries. Författaren M S S El Namaki kopplar teorier från bland andra Joseph Schumpeter, Peter Drucker, David McClleland och Henry Mintzberg till den arabiska kontexten. Han hämtar empiri från exempelvis […]

Sök

Arkiv