Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

I The Economic Geography of Innovation granskar 24 forskare olika institutionella och geografiska aspekter av innovation. En övergripande fråga är om institutionella faktorer – till exempel lagar och regler – underlättar eller försvårar informationsflödet inom och mellan företag, regioner och nationer. Författarna diskuterar också klusterdynamik, betydelsen av så kallad tyst kunskap, och den hjärncirkulering som […]

Finns det någon speciell, medfödd entreprenöriell personlighet? Eller handlar det snarare om en social konstruktion, och alltså något man kan lära sig? Frågan har stötts och blötts länge, särskilt i entreprenörskapsfältets barndom. Många forskare har nu gått över till att fokusera på entreprenörskapsprocessen och på exploaterandet av möjligheter, snarare än på personen bakom. Men Elizabeth […]

Ett väl fungerande företagsklimat kräver en väl fungerande konkurslagstiftning. Karl Gratzer och Dieter Stiefel är redaktörer för History of Insolvency and Bankruptcy from an International Perspective. Här samsas bidrag från akademiska discipliner som juridik, nationalekonomi, företagsekonomi och ekonomisk historia. En fråga som återkommer löpande genom boken är: Hur påverkar förändringar i konkurssystemet företagen och ekonomin […]

Säg högteknologi och många tänker på Japan. Och det gör de rätt i. Japaner är världens mesta internetanvändare, mobiltekniken har nått längre än i något annat land, och robotar sköter både den ena och den andra sysslan i japanska hem. Landet ligger också i spets inom bio- och nanoteknologisk forskning. Många trodde att det japanska […]

Har religion någon plats i studier av företagande och organisation? Ja, menar Mario Fernando. I Spiritual Leadership in the Entrepreneurial Business – A Multifaith Study har han samlat erfarenheter från 13 fallstudier i sri lankesiska företag. Entreprenörer med bakgrund i buddhismen, hinduismen, kristendomen respektive islam har fått beskriva sin uppfattning om andlighet, och vilken plats […]

Kvinnliga entreprenörer är skapare och skapade av socialt kapital. Det skriver Iiris Aaltio, Paula Kyrö och Elisabeth Sundin i det inledande kapitlet i Women Entrepreneurship and Social Capital. 26 forskare bidrar till boken, som utforskar socialt kapital i relationerna mellan genus, management och entreprenörskap. De elva kapitlen innehåller bland annat en läsning av entreprenörskapslitteratur med […]

Riverdance och Turning Torso, hobbiten Frodo och popgruppen Kent. Inom den så kallade kreativa industrin samsas bland annat konst, film, musik, dans, teater, reklam och arkitektur. Tillsammans utgör dessa näringar en stark och växande sektor som, för ett par år sedan, stod för 8 procent av den brittiska ekonomin. Det skriver Colette Henry, redaktör för […]

Hur ser det kinesiska entreprenörskapet ut på gräsrotsnivå? Keming Yang ger sin bild i Entrepreneurship in China. Han har studerat i såväl Kina som USA, och la under 1990-talet märke till det accelererande kinesiska entreprenörskapet. Alla pratade om pengar och affärer, och Yang undrade hur denna utveckling var möjlig. I boken presenterar han en teoretisk […]

Den globala konkurrensen ställer ökade krav på företagen. De måste agera proaktivt och innovativt för att ta vara på möjligheter, och möta de hot som uppkommer. I International Entrepreneurship beskriver Antonella Zucchella och Paolo Scabini hur de mest framgångsrika, internationella entreprenörerna agerar. I boken går de igenom teoribildning kring internationalisering, entreprenörskap och strategiskt ledarskap. Författarna […]

När it-bubblan sprack var det många som funderade över vad det var som gick snett. Wendy Jansen, Wilchard Steenbakkers och Hans Jägers menar att en hel del av bubbelföretagen saknade bra affärsmodeller, och att det är en av anledningarna till att många gick under. I New Business Models for the Knowledge Economy svarar de på […]

De flesta företag har tillväxt som mål. Men det är inte ett lätt mål att uppfylla, särskilt inte i långa loppet. Många är de företag som har växt en tid, för att sedan hamna i en lång utförsbacke. Måste det vara på det sättet? Nej, hävdar Marc Meyer i The Fast Path to Corporate Growth […]

Handbook of Research on Ethnic Minority Entrepreneurship – A Co-evolutionary View on Resource Management tar ett globalt grepp på ämnet invandrares företagande. Redaktören Léo-Paul Dana har lyckats få hela 75 forskare att lämna bidrag till boken, som innehåller kapitel från hela världen. Många av kapitlen utforskar hur företagandet ser ut i en viss minoritetsgrupp, i […]

Search

Arkiv