Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Nu sätts även politikernas entreprenörskap under lupp. Framför allt syns då en kreativ problemlösning och ett förändringsarbete – knutet till partiarbete eller till de olika nätverk som politikerna verkar i. Enligt författarna till boken Politikens entreprenörskap – kreativ problemlösning och förändring är det inte fråga om ett nytt fenomen, utan om något som aktualiserats allt […]
Kinas ekonomiska uppsving på senare år är imponerande. Men det är snarare en återgång till hur det var innan landet förföll i början av 1800-talet. I Kina – Den nygamla supermakten beskriver nationalekonomen Klas Eklund Kinas utveckling, med tyngdpunkten på ekonomi och politik. Landet var först med innovationer som krutet, skriftspråket och boktryckarkonsten. Efter en […]
Produktionen av forskningsbaserad kunskap har förändrats på många sätt under de senaste decennierna. De offentliga forskningsmedlen har minskat, konkurrensen mellan forskare har ökat, och universiteten måste i högre grad agera strategiskt och entreprenöriellt. Reconfiguring Knowledge Production diskuterar denna utveckling, och hämtar exempel från bland annat Storbritannien, Schweiz, USA och Japan. 18 forskare, de flesta verksamma […]
”Alla smarta människor jobbar inte för dig”. Den insikten är central i boken Harvesting External Innovation. Goda idéer kan komma från vilket håll som helst. Genom att odla relationer till personer utanför företaget – leverantörer, akademiker, kunder – kan man få tillgång till värdefull kunskap. Och som man sår får man skörda: Samarbetena kan leda […]
Luspank och idérik är en ”överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare”. Boken handlar om marknadsföring och om hur man finner självförtroende nog att sätta pris på sin tid, om hur man hittar och samtalar med eventuella kunder, samt om hur man tjänar pengar på den egna kreativiteten. Helst utan att bli utbränd i processen, och därmed tappa […]
I Vi är vana vid att det blåser – kvinnoliv och småföretagande i en skärgårdskommun (Arkipelag, 2010) har Ninni Trossholmen intervjuat 17 företagande kvinnor bosatta i Öckerö, en kommun som består av ett tiotal öar utanför Bohusläns kust. Hon vill ta reda på om kvinnorna ärvt något av sin entreprenörsanda från sina förmödrar, kvinnor som […]
Det värdefulla engagemanget – En guide för Lean och andra strategier för utveckling riktar sig till företagare och ledare som vill odla medarbetarnas engagemang. Många företagare underskattar den omsorg som behövs för att ta hand om sina anställdas intresse för verksamheten. Det kan resultera i medarbetare som undrar om det är mödan värt att bry […]
Som framgår av titeln är detta en handbok, och som sig bör spänner den över en vid bukett av ämnen inom fältet innovation och entreprenörskap. Det handlar bland annat om tillväxt, kunskapsspridning, policyskapande, små- respektive nyföretagande, entreprenöriellt lärande och om hur institutioner påverkar entreprenörskapet. Pontus Braunerhjelm beskriver i ett kapitel hur kunskap, entreprenörskap, innovation och […]
Nyordet ”ekoprenörer” betecknar personer som bedriver hållbart entreprenörskap. Boken Making Ecopreneurs – Developing Sustainable Entrepreneurship analyserar fenomenet från många olika perspektiv. Redaktören Michael Schaper har samlat forskare och praktiker från stora delar av världen. De skriver bland annat om hållbarhetstänk i utvecklingsländer, strategier för ”bionjärer”, ekoturism och gröna mikroföretag i Nya Zeeland. Ett kapitel diskuterar […]
Exploring Entrepreneurship är en ny lärobok i entreprenörskap. Bokens första del ägnas åt praktiskt entreprenörskap. Richard Blundel och Nigel Lockett diskuterar bland annat hur man kan odla kreativitet, leda människor, förstå marknaden, finna finansiering och tolka räkenskaperna. De citerar också nobelpristagaren Muhammad Yunus som sagt att ”The guy who sells a hot dog on the […]
Bygg upp en kulturell strategi. Det är Douglas Holt och Douglas Cameron uppmaning till alla företagare. Innovation handlar nämligen inte längre bara om att utveckla den bästa produkten. Det handlar lika mycket om att ha den bästa ideologin, den bästa ”berättelsen”. Därför gäller det att vara lyhörd för förändringar i samhället som skapar utrymme för […]
Många längtar efter förändring i sitt konsumtionsbeteende. Det menar i alla fall Michael Russo i Companies on a mission – Entrepreneurial Strategies for Growing Sustainably, Responsibly, and Profitably. Ett ”missionsdrivet” företag erbjuder kunderna ett extra värde när de köper produkter och tjänster. Samtidigt som de är vinstdrivande, har de som mål att förbättra exempelvis miljö […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se