Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Som framgår av titeln är detta en handbok, och som sig bör spänner den över en vid bukett av ämnen inom fältet innovation och entreprenörskap. Det handlar bland annat om tillväxt, kunskapsspridning, policyskapande, små- respektive nyföretagande, entreprenöriellt lärande och om hur institutioner påverkar entreprenörskapet. Pontus Braunerhjelm beskriver i ett kapitel hur kunskap, entreprenörskap, innovation och […]
Nyordet ”ekoprenörer” betecknar personer som bedriver hållbart entreprenörskap. Boken Making Ecopreneurs – Developing Sustainable Entrepreneurship analyserar fenomenet från många olika perspektiv. Redaktören Michael Schaper har samlat forskare och praktiker från stora delar av världen. De skriver bland annat om hållbarhetstänk i utvecklingsländer, strategier för ”bionjärer”, ekoturism och gröna mikroföretag i Nya Zeeland. Ett kapitel diskuterar […]
Exploring Entrepreneurship är en ny lärobok i entreprenörskap. Bokens första del ägnas åt praktiskt entreprenörskap. Richard Blundel och Nigel Lockett diskuterar bland annat hur man kan odla kreativitet, leda människor, förstå marknaden, finna finansiering och tolka räkenskaperna. De citerar också nobelpristagaren Muhammad Yunus som sagt att ”The guy who sells a hot dog on the […]
Bygg upp en kulturell strategi. Det är Douglas Holt och Douglas Cameron uppmaning till alla företagare. Innovation handlar nämligen inte längre bara om att utveckla den bästa produkten. Det handlar lika mycket om att ha den bästa ideologin, den bästa ”berättelsen”. Därför gäller det att vara lyhörd för förändringar i samhället som skapar utrymme för […]
Många längtar efter förändring i sitt konsumtionsbeteende. Det menar i alla fall Michael Russo i Companies on a mission – Entrepreneurial Strategies for Growing Sustainably, Responsibly, and Profitably. Ett ”missionsdrivet” företag erbjuder kunderna ett extra värde när de köper produkter och tjänster. Samtidigt som de är vinstdrivande, har de som mål att förbättra exempelvis miljö […]
En stor del av innovationslitteraturen utgår från ett amerikanskt perspektiv. Det innebär att vi har mindre kunskap om hur innovationsprocesserna ser ut i det heterogena Europa, konstaterar Paloma Fernández Pérez och Mary Rose. De är redaktörer för Innovation and Entrepreneurial Networks in Europe och vill råda bot på denna kunskapsbrist. Boken innehåller ett par teoretiska […]
Begreppet ”öppen innovation” – att företag bjuder in kunder eller andra samarbetspartners i innovationsprocessen – har fått en hel del uppmärksamhet på senare tid. Henry Chesbrough, som brukar sägas vara den som myntade begreppet, menar att öppenhet är en förutsättning för att lyckas på 2000-talet. I Open Services Innovation tar han också fasta på att […]
Tobias Nielsén och Sven Nilsson är redaktörer till boken Framtiden är nu. De tar avstamp i ett uttalande som författaren William Gibson gjorde 2003: ”Framtiden är redan här – den är bara ojämnt spridd”. Nielsén och Nilsson menar att det därför är svårt att se vad som kommer dominera framöver, såväl inom kulturen som inom […]
Att företag i närliggande branscher samlas på en geografisk plats har många fördelar. Praktklustret som alla refererar till är förstås Silicon Valley, men det finns också många goda exempel i Europa. Gilles Duranton, Philippe Martin, Thierry Mayer och Florian Mayneris utgår i boken The Economics of Clusters från den franska kontexten. De har studerat mekanismer […]
Alain Fayolle och Harry Matlay är redaktörer för Handbook of Research on Social Entrepreneurship. Enligt dem har den finansiella krisen gjort att sociala frågor hamnat i fokus. Entreprenörskap kan generera ekonomiskt värde, men också minska sociala orättvisor, menar de. I boken har de samlat bidrag från en rad amerikanska och europeiska forskare. Tre av författarna […]
Krishantering är temat för boken Entreprenörer som går mot strömmen. Nima Sanandaji konstaterar att Sverige klarade den stora depressionen på 1930-talet ovanligt bra. Entreprenörskapet, och företag som Saab, Volvo Aero och Securitas, kunde blomstra trots de dåliga tiderna. Det entreprenöriella klimatet vid krisen på 1990-talet var inte lika gynnsamt. Därför dröjde det till år 2008 […]
Måste du som företagare vara egoistisk och ha vassa armbågar för att tjäna pengar och bli framgångsrik? Jenny Forsberg, språkgranskare och själv egenföretagare, tycker inte det. I boken ”Den snälla företagaren” beskriver hon hur företag blomstrar när man är snäll mot sig själv, sina kunder och sitt företag. Det kan också löna sig att vara […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se