Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

Produktionen av forskningsbaserad kunskap har förändrats på många sätt under de senaste decennierna. De offentliga forskningsmedlen har minskat, konkurrensen mellan forskare har ökat, och universiteten måste i högre grad agera strategiskt och entreprenöriellt. Reconfiguring Knowledge Production diskuterar denna utveckling, och hämtar exempel från bland annat Storbritannien, Schweiz, USA och Japan. 18 forskare, de flesta verksamma […]

”Alla smarta människor jobbar inte för dig”. Den insikten är central i boken Harvesting External Innovation. Goda idéer kan komma från vilket håll som helst. Genom att odla relationer till personer utanför företaget – leverantörer, akademiker, kunder – kan man få tillgång till värdefull kunskap. Och som man sår får man skörda: Samarbetena kan leda […]

Luspank och idérik är en ”överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare”. Boken handlar om marknadsföring och om hur man finner självförtroende nog att sätta pris på sin tid, om hur man hittar och samtalar med eventuella kunder, samt om hur man tjänar pengar på den egna kreativiteten. Helst utan att bli utbränd i processen, och därmed tappa […]

I Vi är vana vid att det blåser – kvinnoliv och småföretagande i en skärgårdskommun (Arkipelag, 2010) har Ninni Trossholmen intervjuat 17 företagande kvinnor bosatta i Öckerö, en kommun som består av ett tiotal öar utanför Bohusläns kust. Hon vill ta reda på om kvinnorna ärvt något av sin entreprenörsanda från sina förmödrar, kvinnor som […]

Det värdefulla engagemanget – En guide för Lean och andra strategier för utveckling riktar sig till företagare och ledare som vill odla medarbetarnas engagemang. Många företagare underskattar den omsorg som behövs för att ta hand om sina anställdas intresse för verksamheten. Det kan resultera i medarbetare som undrar om det är mödan värt att bry […]

Som framgår av titeln är detta en handbok, och som sig bör spänner den över en vid bukett av ämnen inom fältet innovation och entreprenörskap. Det handlar bland annat om tillväxt, kunskapsspridning, policyskapande, små- respektive nyföretagande, entreprenöriellt lärande och om hur institutioner påverkar entreprenörskapet. Pontus Braunerhjelm beskriver i ett kapitel hur kunskap, entreprenörskap, innovation och […]

Nyordet ”ekoprenörer” betecknar personer som bedriver hållbart entreprenörskap. Boken Making Ecopreneurs – Developing Sustainable Entrepreneurship analyserar fenomenet från många olika perspektiv. Redaktören Michael Schaper har samlat forskare och praktiker från stora delar av världen. De skriver bland annat om hållbarhetstänk i utvecklingsländer, strategier för ”bionjärer”, ekoturism och gröna mikroföretag i Nya Zeeland. Ett kapitel diskuterar […]

Exploring Entrepreneurship är en ny lärobok i entreprenörskap. Bokens första del ägnas åt praktiskt entreprenörskap. Richard Blundel och Nigel Lockett diskuterar bland annat hur man kan odla kreativitet, leda människor, förstå marknaden, finna finansiering och tolka räkenskaperna. De citerar också nobelpristagaren Muhammad Yunus som sagt att ”The guy who sells a hot dog on the […]

Bygg upp en kulturell strategi. Det är Douglas Holt och Douglas Cameron uppmaning till alla företagare. Innovation handlar nämligen inte längre bara om att utveckla den bästa produkten. Det handlar lika mycket om att ha den bästa ideologin, den bästa ”berättelsen”. Därför gäller det att vara lyhörd för förändringar i samhället som skapar utrymme för […]

Många längtar efter förändring i sitt konsumtionsbeteende. Det menar i alla fall Michael Russo i Companies on a mission – Entrepreneurial Strategies for Growing Sustainably, Responsibly, and Profitably. Ett ”missionsdrivet” företag erbjuder kunderna ett extra värde när de köper produkter och tjänster. Samtidigt som de är vinstdrivande, har de som mål att förbättra exempelvis miljö […]

En stor del av innovationslitteraturen utgår från ett amerikanskt perspektiv. Det innebär att vi har mindre kunskap om hur innovationsprocesserna ser ut i det heterogena Europa, konstaterar Paloma Fernández Pérez och Mary Rose. De är redaktörer för Innovation and Entrepreneurial Networks in Europe och vill råda bot på denna kunskapsbrist. Boken innehåller ett par teoretiska […]

Begreppet ”öppen innovation” – att företag bjuder in kunder eller andra samarbetspartners i innovationsprocessen – har fått en hel del uppmärksamhet på senare tid. Henry Chesbrough, som brukar sägas vara den som myntade begreppet, menar att öppenhet är en förutsättning för att lyckas på 2000-talet. I Open Services Innovation tar han också fasta på att […]

Search

Arkiv