Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Internationella teknikbaserade företag konkurrerar med innovation. Vinnare blir det företag som bäst lyckas integrera kunskap, och omvandla den till åtråvärda produkter. Knowledge Integration & Innovation diskuterar de svårigheter det innebär att hantera kunskap som är spridd över projekt, organisationer och kontinenter. Boken avslutas med ett tipskapitel till företagsledaren. Det handlar om att ta vara på […]

Entreprenöriell pedagogik i skolan handlar inte om att lära elever starta företag. I boken diskuteras i stället entreprenörskap som ett nytt sätt att se på kunskap, motivation och lärprocesser – en pedagogik som kan tillämpas på alla ämnen. Författarna vänder sig till blivande och verksamma lärare som söker teoretiska och praktiska perspektiv på entreprenöriellt lärande. […]

De flesta företagare vill att deras verksamheter ska växa så det knakar. I Tillväxtföretagets grunder av Jonas Fasth får du veta hur andra gjort för att bli framgångsrika. Det är en konkret handbok i vad som krävs för att bygga ett tillväxtföretag. Den tar bland annat upp vikten av att anställa rätt sorts människor, hellre […]

Innovation i norra Vietnam, mikroföretag i Etiopien och kunskapsintensivt entreprenörskap i Indien. I boken Entrepreneurship, Innovation, and Economic Development diskuterar kapitelförfattarna kopplingar mellan entreprenörskap, innovation och utveckling, med särskilt fokus på utvecklingsländer. De finner att möjligheterna ofta finns där, men att de inte realiseras fullt ut. Det kan bero på att den rätta mixen av […]

Kvinnors företagande – mål eller medel? handlar om förväntningarna på kvinnor som är företagare. De ska rädda glesbygden, skapa jobb och tillväxt, omvandla offentlig sektor och styra upp mansväldet i näringslivet. Men hur ser den svenska företagerskans verklighet ut? I boken bidrar 19 forskare från discipliner som historia, nationalekonomi, sociologi och kulturgeografi med sina perspektiv […]

Alla har vi nomadblod i ådrorna. Det konstaterar Ian Goldin, Geoffrey Cameron och Meera Balarajan, författare till Exceptional People. De syftar på att våra förfäder föddes i Afrika för några tiotusentals år sedan, och därefter förflyttade sig över världen. Människor som migrerar bär med sig kunskap, idéer och frön till innovation. De binder samman marknader, […]

Nu sätts även politikernas entreprenörskap under lupp. Framför allt syns då en kreativ problemlösning och ett förändringsarbete – knutet till partiarbete eller till de olika nätverk som politikerna verkar i. Enligt författarna till boken Politikens entreprenörskap – kreativ problemlösning och förändring är det inte fråga om ett nytt fenomen, utan om något som aktualiserats allt […]

Kinas ekonomiska uppsving på senare år är imponerande. Men det är snarare en återgång till hur det var innan landet förföll i början av 1800-talet. I Kina – Den nygamla supermakten beskriver nationalekonomen Klas Eklund Kinas utveckling, med tyngdpunkten på ekonomi och politik. Landet var först med innovationer som krutet, skriftspråket och boktryckarkonsten. Efter en […]

Produktionen av forskningsbaserad kunskap har förändrats på många sätt under de senaste decennierna. De offentliga forskningsmedlen har minskat, konkurrensen mellan forskare har ökat, och universiteten måste i högre grad agera strategiskt och entreprenöriellt. Reconfiguring Knowledge Production diskuterar denna utveckling, och hämtar exempel från bland annat Storbritannien, Schweiz, USA och Japan. 18 forskare, de flesta verksamma […]

”Alla smarta människor jobbar inte för dig”. Den insikten är central i boken Harvesting External Innovation. Goda idéer kan komma från vilket håll som helst. Genom att odla relationer till personer utanför företaget – leverantörer, akademiker, kunder – kan man få tillgång till värdefull kunskap. Och som man sår får man skörda: Samarbetena kan leda […]

Luspank och idérik är en ”överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare”. Boken handlar om marknadsföring och om hur man finner självförtroende nog att sätta pris på sin tid, om hur man hittar och samtalar med eventuella kunder, samt om hur man tjänar pengar på den egna kreativiteten. Helst utan att bli utbränd i processen, och därmed tappa […]

I Vi är vana vid att det blåser – kvinnoliv och småföretagande i en skärgårdskommun (Arkipelag, 2010) har Ninni Trossholmen intervjuat 17 företagande kvinnor bosatta i Öckerö, en kommun som består av ett tiotal öar utanför Bohusläns kust. Hon vill ta reda på om kvinnorna ärvt något av sin entreprenörsanda från sina förmödrar, kvinnor som […]

Sök

Arkiv