Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
Företagare blir ofta rekommenderade att skaffa sig en närvaro på internet: att blogga, facebooka och twittra. Människorna i Annakarin Nybergs Digitalt entreprenörskap (Studentlitteratur, 2012) har startat sina företag genom att de börjat blogga. Boken baseras på intervjuer med bloggare som intresserar sig för foto, färg och form på olika sätt. Utan inledande kunskaper har entreprenörerna […]
Teknisk utveckling och entreprenörskap är intimt sammanlänkade. Nya tekniska landvinningar leder till nya affärsmöjligheter, som entreprenörer kan exploatera. Samtidigt är det entreprenöriella beteendet en förutsättning för teknikutvecklingen. I Entrepreneurship and Technological Change granskas det här ömsesidiga beroendeförhållandet ur flera synvinklar. Redaktörerna Lucio Cassia, Tommaso Minola och Stefano Paleari poängterar i inledningskapitlet att skapandet och användandet […]
Antropologen Grant McCracken har under många år studerat kulturfenomen och företagande i USA. Boken ”Culturematic” handlar om innovationer som fungerar som förändringsmaskiner för hur vi använder och konsumerar kultur. Begreppet culturematic, myntat av McCracken själv, används i boken för att beskriva såväl uppfinnaren som trenden och själva idén. Som idé är en culturematic samtidigt en […]
Myten om den ensamma Entreprenören som gör allt själv behöver avlivas. Det anser den grekiska lektorn och författaren Panos Piperopoulos. Små och medelstora företag behöver en bra, innovativ ledare men når framgång snabbare om de även arbetar i geografiska kluster, nätverk och/eller strategiska allianser. Humankapitalet är också viktigt, det gäller att ha emotionellt intelligenta och […]
Kevin Desouza frågar sig varför anställda på alla nivåer är så dåliga på att presentera nya idéer. Både de anställda och företagsledningen har oftast en grundläggande förståelse för att idéer som förvaltas på rätt sätt kan leda till nya innovationer, ekonomisk tillväxt och ett framgångsrikare företag. Men för att uppmuntra, fånga upp och använda nya […]
I Kinas vägval går sinologen Torbjörn Lodén igenom Kinas kultur, vetenskap, filosofi, språk och politik för att måla upp en bild av landet i dag. Han berättar om kejsardömet, kommunismen och om senare tids modernisering. Men Kinas framtid är inte självklar, påpekar Lodén. Landet står inför flera viktiga vägval, som till exempel: Ska moderniseringarna fortsätta […]
Axel Johnson ärvde rollen som företagsledare från sin far – som i sin tur ärvde företaget från sin far. Johnsonkoncernen består av flertalet bolag där bland annat rederiet Nordstjerna, Avesta Jernverk, försäkringsbolaget Sirius, Nynäs Petroleum och ett hundratal andra företag ingår. Genom att läsa företagsdokument och brev har Kjell-Olof Feldt försökt återberätta Axel Johnsons liv, […]
Universiteten är i kris. Det menar Clayton Christensen och Henry Eyring som skrivit The Innovative University. Christensen är pappa till teorin om disruptiv innovation. I boken appliceras teorin på högre utbildning, som enligt författarna är ett område i stor förändring. De traditionella universiteten har egentligen saknat verkliga konkurrenter – fram till nu. I dag finns […]
Thierry Verstraete och Estèle Jouison-Laffitte framhåller vikten av en bra affärsmodell. Själva förordar de GRS-modellen. Den är ett sätt för potentiella intressenter att förstå en ny företagsidé. I A Business Model for Entrepreneurship går författarna bland annat in på hur en entreprenör kan översätta sin affärsmodell till praktiska och användbara verktyg. De poängterar hur viktigt […]
Interactive Business Communities handlar om hur organisationer närmar sig varandra, delar kunskap och samarbetar över gränserna för att skapa innovation. Modern informations- och kommunikationsteknologi är förutsättningen, och strävan efter hållbarhet en viktig morot. Författaren Mitsuro Kodama har studerat högteknologiska företag i USA, Taiwan och Japan. Han beskriver hur de jobbar tvärs över teknologiska, organisatoriska och […]
”Jag tror på monogami i äktenskap, men på promiskuitet när det gäller att hitta nya idéer”. Det skriver Scott Anthony i The Little Black Book of Innovation: How it works, How to do it. Han hävdar vidare att man inte måste vara Steve Jobs för att lyckas med innovation. Alla individer och organisationer har inneboende […]
Läroboken Entrepreneurial Finance – Strategy, Valuation & Deal Structure tar fasta på de speciella förutsättningar som gäller vid finansiering av nya företag. Skillnaden mot ”vanlig” företagsfinansering är så pass stor, menar författarna, att ämnet förtjänar en egen bok. De fokuserar särskilt på den osäkerhet och risk som ofta förknippas med nyföretagande. Hur sätter man upp […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se