Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Traditionell företagsvärdering utgår från historiska och förväntade kassaflöden. Men hur bär man sig åt för att värdera ett entreprenörsföretag som ännu inte fått några intäkter från sin första produkt? Frågan ligger till grund för David Audretschs och Albert Links Valuing an Entrepreneurial Enterprise. I boken går de igenom varför de gamla modellerna inte funkar på […]

Företagsekonomisk litteratur handlar ofta om att skapa konkurrensfördelar. Men hur vore det att i stället lägga lite krut på samarbetsfördelarna? Creating Collaborative Advantage handlar om de mjuka delarna av ekonomin: tillit, nätverkande, relationer och socialt kapital. Redaktörerna Hans Christian Garmann Johnsen och Richard Ennals har samlat bidrag från sammanlagt 24 forskare, verksamma i åtta länder […]

Det pratas mycket om hur satsningar på forskning är länkade till den ekonomiska tillväxten. Det pratas mindre om hur forskningen påverkas av ekonomin. Universiteten får allt tajtare budgetar, drar ner på antalet fast anställda och ställer höga finansieringskrav på forskarna själva. Risken, varnar Paula Stephan i How Economics Shapes Science, är att det leder till […]

Förlaget Edward Elgar ger ut stora mängder entreprenörskapslitteratur varje år. Både fristående böcker som bygger på ny forskning och bokserier där tidigare publicerade artiklar samlas och återtrycks. En av långkörarna är serien The International Library of Entrepreneurship. I de tre senaste volymerna hittar vi svenskar bland redaktörerna: Nummer 22, Nascent Entrepreneurship, har Per Davidsson, Scott […]

Förlaget Edward Elgar ger ut stora mängder entreprenörskapslitteratur varje år. Både fristående böcker som bygger på ny forskning och bokserier där tidigare publicerade artiklar samlas och återtrycks. En av långkörarna är serien The International Library of Entrepreneurship. I de tre senaste volymerna hittar vi svenskar bland redaktörerna: Nummer 22, Nascent Entrepreneurship, har Per Davidsson, Scott […]

Förlaget Edward Elgar ger ut stora mängder entreprenörskapslitteratur varje år. Både fristående böcker som bygger på ny forskning och bokserier där tidigare publicerade artiklar samlas och återtrycks. En av långkörarna är serien The International Library of Entrepreneurship. I de tre senaste volymerna hittar vi svenskar bland redaktörerna: Nummer 22, Nascent Entrepreneurship, har Per Davidsson, Scott […]

Företagare blir ofta rekommenderade att skaffa sig en närvaro på internet: att blogga, facebooka och twittra. Människorna i Annakarin Nybergs Digitalt entreprenörskap (Studentlitteratur, 2012) har startat sina företag genom att de börjat blogga. Boken baseras på intervjuer med bloggare som intresserar sig för foto, färg och form på olika sätt. Utan inledande kunskaper har entreprenörerna […]

Teknisk utveckling och entreprenörskap är intimt sammanlänkade. Nya tekniska landvinningar leder till nya affärsmöjligheter, som entreprenörer kan exploatera. Samtidigt är det entreprenöriella beteendet en förutsättning för teknikutvecklingen. I Entrepreneurship and Technological Change granskas det här ömsesidiga beroendeförhållandet ur flera synvinklar. Redaktörerna Lucio Cassia, Tommaso Minola och Stefano Paleari poängterar i inledningskapitlet att skapandet och användandet […]

Antropologen Grant McCracken har under många år studerat kulturfenomen och företagande i USA. Boken ”Culturematic” handlar om innovationer som fungerar som förändringsmaskiner för hur vi använder och konsumerar kultur. Begreppet culturematic, myntat av McCracken själv, används i boken för att beskriva såväl uppfinnaren som trenden och själva idén. Som idé är en culturematic samtidigt en […]

Myten om den ensamma Entreprenören som gör allt själv behöver avlivas. Det anser den grekiska lektorn och författaren Panos Piperopoulos. Små och medelstora företag behöver en bra, innovativ ledare men når framgång snabbare om de även arbetar i geografiska kluster, nätverk och/eller strategiska allianser. Humankapitalet är också viktigt, det gäller att ha emotionellt intelligenta och […]

Kevin Desouza frågar sig varför anställda på alla nivåer är så dåliga på att presentera nya idéer. Både de anställda och företagsledningen har oftast en grundläggande förståelse för att idéer som förvaltas på rätt sätt kan leda till nya innovationer, ekonomisk tillväxt och ett framgångsrikare företag. Men för att uppmuntra, fånga upp och använda nya […]

I Kinas vägval går sinologen Torbjörn Lodén igenom Kinas kultur, vetenskap, filosofi, språk och politik för att måla upp en bild av landet i dag. Han berättar om kejsardömet, kommunismen och om senare tids modernisering. Men Kinas framtid är inte självklar, påpekar Lodén. Landet står inför flera viktiga vägval, som till exempel: Ska moderniseringarna fortsätta […]

Sök

Arkiv