Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.
Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.
En av de största utmaningarna för städer i kunskapsekonomin är att locka till sig rätt människor. Det innebär att städerna lägger en hel del kraft på att bli talangmagneter, eller kreativa städer. Till grund för Seeking Talent for Creative Cities. The Social Dynamics of Innovation ligger en jämförande studie av 16 kanadensiska städer. Studien är […]
Innovationskraft är en förutsättning för framgång, det verkar de flesta överens om. Men det är inte lika självklart hur innovationskraften skapas. Enligt forskaren Mattias Axelson blir partnerskap en allt viktigare motor för innovationskraft. I Växla upp innovationskraften – Skapa nya värden genom partnerskap (Ekerlids förlag, 2014) ger han konkreta tips och verktyg som kan öka […]
Agglomeration, kluster och entreprenörskap är tre krafter att räkna med. De kan öka dynamiken i en region, och höja graden av ekonomisk utveckling. Kina och Indien är två exempel på länder som lyckats, enligt redaktörerna till en ny bok. Agglomeration, Clusters and Entrepreneurship. Studies in Regional Economic Development samlar bidrag från ett 30-tal forskare, verksamma […]
Den kreativa klassen, kulturella och kreativa näringar, attraktionskraft – tre olika termer som försöker fånga hur kultur hänger ihop med samhällsutvecklingen i stort, och med lokal ekonomisk tillväxt i synnerhet. Kulturekonomen Pier Luigi Sacco anser att vi är inne i tredje fasen i relationen mellan kultur och pengar: Kultur 3.0. Kulturen har blivit systemövergripande, menar […]
”Vanlig” offentlig upphandling är utkomsten av en anonym marknadsprocess. Men offentlig upphandling av innovation är något annat. Den innefattar en rad institutioner och sociala processer. Och när offentlig sektor upphandlar varor och tjänster finns stora möjligheter att agera på ett sätt som stimulerar innovation. Det slår Max Rolfstam fast i boken Public Procurement and Innovation: […]
Fluortanten kan sägas vara en innovation inom välfärden. Hennes närvaro i klassrummen förbättrade munhälsan för svenska skolbarn från 1960-talet och framåt, även om långt ifrån alla barn applåderade hennes ankomst. I boken Innovationer i välfärden – möjligheter och begränsningar diskuterar Rolf Rønning, Marcus Knutagård, Cecilia Heule och Hans Swärd samhälleliga problem som fattigdom och bostadslöshet. […]
Vi behöver pålitlig och systematisk kunskap om vad som skapar innovation, så att vi kan lära oss utnyttja dess fulla potential. Det är också det som innovationsforskningen av i dag arbetar för. I boken Innovation Studies har man samlat några av de senaste rönen, och idéer kring vilka områden som behöver uppmärksammas mer i framtiden. […]
World Entrepreneurship Forum är ett globalt nätverk med medlemmar från alla delar av det entreprenöriella ekosystemet. Till grundarorganisationerna hör bland andra EM Lyon Business School, KPMG och Zhejiang University. Den genomgående idén är att entreprenöriella initiativ blir allt viktigare. Entreprenörer är de nya rockstjärnorna, slår medlemmarna fast, och i boken Planet Entrepreneur förklarar de varför. […]
Beatrice Avolio Alecchi och Mirjana Radovic-Markovic vill bidra till förståelsen för kvinnor som entreprenörer. Vad motiverar dem? Vilka utmaningar och motgångar möter de? Några utmaningar som tas upp är finansiering, avsaknad av utbildning och brist på självförtroende. Även maken/partnern behandlas under det här avsnittet. Tonvikten i Women and Entrepreneurship ligger på nyligen utvecklade länder, och […]
Entreprenörskap är en kraft att räkna med när regioner utvecklas. Entreprenörer styr åt vilket håll förändringen drar, och deras insatser reglerar hastigheten. Samtidigt tillämpar policymakare olika typer av verktyg för att stödja nyföretagande, tillväxt, idégenerering och kommersialisering. Hur kunskap sprids och utnyttjas är en nyckelfråga. I Entrepreneurial Knowledge, Technology and the Transformation of Regions bidrar […]
Varumärken kan betyda mycket. Som individer använder vi dem för att skapa identitet och mejsla fram vår ställning på sociala skalor. För företag kan de vara skillnaden mellan framgång och konkurs. Varumärkenas ekonomiska betydelse har ökat. I dag kan de stå för tre fjärdedelar av ett stort företags börsvärde. Ändå har de inte fått så […]
Entreprenörskap utmanar per definition föreliggande ordning. Det handlar om att med öppet sinne utforska nya idéer och hitta nya sätt att kombinera resurser. Inte minst inom den sociala sfären. Den ständiga strömmen av initiativ, speciellt inom socialt entreprenörskap, utmanar och är ibland svår att kategorisera. Det menar Malin Gawell, en av 23 forskare från nio […]
Telefon: 08 458 78 00
E-post: info@esbri.se