Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Search

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

2012 års EU-SPRI hade ett konferensspår om offentlig upphandling. Bland deltagarna fanns de 21 forskare som har bidragit med kapitel till boken Public Procurement for Innovation. Redaktörer är Charles Edquist, Nicholas S Vonortas, Jon Mikel Zabala-Iturriagagoitia och Jakob Edler. I introduktionskapitlet konstateras att statliga innovationssatsningar ofta riktas mot utbudssidan. Det handlar exempelvis om utbildning, FoU-stöd […]

Mat och dryck blir allt viktigare som reseanledningar. Regioner satsar stort på upplevelsen, vilket gör att privata och offentliga medel samverkar i ovanligt stor utsträckning. I boken På resa i matlandet möter författarna Karin M Ekström och Håkan Jönsson entreprenörer som driver kulinariska besöksmål. Personliga berättelser om Sivans Osthandel, Höganäs Saluhall, Hällåkra Vingård och Qvänum […]

Afrika är fortfarande relativt dåligt representerat inom entreprenörskapsforskningen. Men i takt med att den ekonomiska utvecklingen tar fart sker även ett akademiskt uppvaknande. Leona Achtenhagen och Ethel Brundin är redaktörer för Entrepreneurship and SME Management Across Africa. Context, Challenges, Cases. I sitt inledningskapitel poängterar de att Afrika inte kan behandlas som en homogen enhet. Det […]

Hur öppen vågar man vara? Frågan är relevant för många företag när de väljer att öppna sina gränser mot omvärlden. I Öppen innovation – i teori och praktik medverkar 26 författare som alla har forskat om ämnet. Syftet med boken är bland annat att öka företagens chans att lyckas med öppen innovation, men inga färdiga […]

Tillväxt eller ett hållbart klimat, vad vill vi ha? Går det att få båda? Det är här innovation, teknikutveckling och entreprenörskap kommer in. Att göra mer, på ett smartare sätt och med samma mängd resurser – eller mindre. I The Triple Challenge for Europe slår Jan Fagerberg, Staffan Laestadius och Ben Martin fast att en […]

Att som doktorand välja ”rätt” forskningsmetod kan vara avgörande, och samtidigt innebära en stor utmaning. Redaktörerna Helle Neergaard och Claire Leitch vill erbjuda vägledning, särskilt till entreprenörskapsforskare, i boken Handbook of Qualitative Research Techniques and Analysis in Entrepreneurship. Tillsammans med ett tjugotal författare går de igenom för- och nackdelar med fem kvalitativa metoder för datainsamling […]

Hur kan man få fler småföretag att växa till ”mindre storföretag”? Forskaren Staffan Brege och företagsledaren Christer Öjdemark delar med sig av sina samlade erfarenheter i boken Internationalisering i en global värld – från innovation till marknadsledare. Utifrån tre svenska succéföretag – Envac, Systemair och Elekta – beskriver de internationaliseringens fem hörnstenar. Det handlar bland […]

Affärsänglar satsar sina egna pengar i nya startups. De agerar snabbare, kliver in tidigare och tar större risker än det formella riskkapitalet. Därför är de också extremt viktiga för den entreprenöriella ekonomin, menar John May och Manhong Mannie Liu. De är redaktörer för Angels without Borders – Trends and Policies Shaping Angel Investment Worldwide. Bokens […]

”Förmågan att gå från tanke till handling kännetecknar framgångsrika företagsledare”, skriver Krister Bredmar i Strategisk ekonomistyrning – Att leda för långsiktig tillväxt. Särskilt tydligt är det när det gäller långsiktig tillväxt, menar han. I boken går han igenom fyra viktiga områden som ofta innehåller en del spänningar: prissättning, resursförbrukning, uppföljning och lärande. Företagare som kan […]

Entreprenörskap kanske inte är det första man tänker på när det gäller familjeföretag. Ämnet var relativt obeforskat fram till i början av 2000-talet, enligt Kathleen Randerson, Cristina Bettinelli, Giovanna Dossena och Alain Fayolle. De är redaktörer för boken Family Entrepreneurship. Rethinking the research agenda, som reder ut hur kopplingarna ser ut mellan familj, individuella familjemedlemmar, […]

”Marknadsföring är lika mycket en konst som en vetenskap”, konstaterar Per Frankelius, Charlotte Norrman och Anders Parment inledningsvis i Marknadsföring – Vetenskap och praktik. De har skrivit en lärobok i marknadsföring som inte bara handlar om att sälja, utan även plockar in ekologiska och sociala aspekter. Allt handlar om att förstå kunden och vad som […]

De flesta organisationer kan nog skriva under på att de strävar efter en ”hållbar utveckling”. Men det är inte det enklaste att uppnå. Många faller på sina ständiga försök att anpassa sig. När förändringarna i omgivningen dundrar på, är kontinuerlig anpassning en naturlig reaktion. Men en sådan kortsiktig inställning kan straffa sig. Till exempel i […]

Search

Arkiv