Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alla.

Kan en djurpark vara en innovation? Per Frankelius finner i alla fall många innovativa processer i starten och utvecklingen av Kolmårdens djurpark. Han har skrivit boken Svenssons svindlande affärer. Snilleblixten som räddade Kolmården tillsammans med djurparkens grundare Ulf Svensson. Kolmården var på 1960-talet en kommun utan framtidstro när Svensson fick idén om att bygga ett […]

Forskning om kvinnors roll i familjeföretag har följt två huvudspår. Det första tar fasta på svårigheter som kvinnor möter och på att de sällan får uppskattning för sitt arbete. Det andra spåret handlar om att de familjeföretag som skapas av kvinnor ofta ser annorlunda ut än de som grundas av män. Forskningen visar exempelvis att […]

Hur hittar och utvecklar entreprenörer möjligheter? Kan man lära sig att bete sig som en entreprenör? Det är frågor som ställs i The Emergence of Entrepreneurial Behaviour. Intention, Education and Orientation. Boken är indelad i tre avsnitt. Första delen fokuserar på entreprenören som individ, och på hens intentioner. Den andra delen handlar om hur entreprenöriellt […]

Bibliotek, brandkår, förskola och a-kassa. Det är några exempel på sociala innovationer som vi i dag tar för givet. I 100 sociala innovationer – som kan förändra Sverige (Mötesplats Social Innovation, 2017) presenteras en mängd nyskapande och inspirerande idéer som kanske blir lika självklara som mödravård i framtiden. Det handlar bland annat om inkludering, stödverksamhet […]

Vilken roll spelar genus, innovation och kreativa näringar i den nya ekonomin? Seppo Poutanen och Anne Kovalainen belyser frågan ur olika synvinklar i Gender and innovation in the new economy: Women, identity, and creative work. De följer skiftet från tung industri till gigekonomi och visar att tidens tand ruckar på relationerna mellan genus, identitet, företagskultur […]

Gör mindre – men gör rätt. Det är kärnbudskapet i Simon Elvnäs bok Effektfull. Detaljerade studier av ledarskap – så ökar du effekten av din tid. Han har filmat hundratals ledare och kartlagt deras beteende. Slutsatsen är att de varken gör vad de ska, vad de vill, eller ens vad de tror att de gör. […]

Forskning om bolagsstyrning, eller corporate governance, har ofta fokuserat på stora företag. Men det finns en underdisciplin som inriktar sig på bolagsstyrning i entreprenöriella miljöer som startups, gasellföretag och entreprenörskapssatsningar i etablerade organisationer. I Handbook of Research on Corporate Governance and Entrepreneurship har redaktören Jonas Gabrielsson samlat en del av den forskningen. I inledningskapitlet konstaterar […]

I många branscher är det arbetstagarnas marknad och att vara en attraktiv arbetsgivare har blivit allt viktigare. Begreppet employer branding lanserades av de två forskarna Simon Barrow och Tim Ambler 1996, och etablerades i Sverige runt millennieskiftet. Det handlar om de fördelar som en arbetsgivare förknippas med, eller om ”konsten att sälja upplevelsen av en […]

Fritidshemmet fungerar som en sluss mellan barnens skoltid och lediga tid, och har ett tydligt pedagogiskt uppdrag. Förskoleklass, fritidshem och grundskola delar samma läroplan, och ska alla arbeta med entreprenörskap. Att det entreprenöriella lärandet är en viktig del av fritidshemmets verksamhet, framgår i Entreprenöriell fritidspedagogik – Att bygga handlingskraft, mod, självtillit och motivation. Författarna redogör […]

Relationer och nätverk är viktiga när man ska starta företag. Det håller nog de flesta med om. En ny bok med många nordiska bidrag fördjupar sig i ämnet. Bra sociala relationer med relevanta aktörer är A och O för ett lyckat företagande. Inte minst nya företag är ofta helt beroende av interaktion med kunder, leverantörer, […]

Moral, yrkesroll och beteende. Det är några av de pusselbitar som tillsammans formar en människas professionella identitet. Men hur blir man entreprenör? En person som startar ett nytt företag vet kanske vad en entreprenör gör, men hen vet inte vad det innebär att vara en, skriver Thomas Duening i introduktionskapitlet till Entrepreneurial Identity. The Process […]

Vi känner alla till namnen: Kamprad, Wallenberg, Stenbeck, Bonnier, Rausing. De svenska familjeföretagen går som tåget, och hör till de största i världen. Det är den dominerande företagsformen i Sverige, som står för en tredjedel av sysselsättningen och BNP. Många familjeföretag dör unga, bara tre procent överlever till fjärde generationen. Men de som överlever, och […]

Sök

Arkiv