Pengar är inte alltid lösningen

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2000:

Debatten om småföretagens finansieringsproblem är alltför ensidig, anser Joakim Winborg.
– Pengar är inte den enda lösningen. Kreativa företag kan få tillgång till nödvändiga resurser utan att synligt belasta balansräkningen.

I sin doktorsavhandling Financing Small Businesses – Developing our Understanding of Financial Bootstrapping Behavior har Joakim Winborg vid SIRE, Högskolan i Halmstad, undersökt hur finansieringsbehov hanteras i små företag. Han menar att många företag lyckas anskaffa nödvändiga resurser utan kostnad eller åtminstone under marknadspris. Metoder för att minimera eller helt eliminera kostnaden för resurser kallas finansiell bootstrapping, ett begrepp som är så nytt att en svensk översättning ännu inte finns.

Konkret kan detta innebära att man låter studenter göra examensarbeten i företaget. Indirekt får man då även tillgång till deras handledare med förankring i forskningsfronten. Finansiell bootstrapping kan också innebära att man löser marknadsföringsbehov utan kostnad, till exempel genom att låta en kund marknadsföra det egna företaget. Ett sätt att minimera sina kostnader kan vara att dela lokal, utrustning eller personal med andra företag, säger Joakim Winborg.

Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling bestående av fem artiklar. Data har samlats in genom två enkätstudier och en fallstudie. Den första enkätstudien syftade till att undersöka svenska småföretagares attityder till och användning av olika finansieringskällor samt deras engagemang i finansiell planering. I den andra enkätstudien undersökte Joakim Winborg hur småföretagen använder sig av finansiell bootstrapping. Fem olika grupper av ”bootstrappers” kunde urskiljas. Nästa steg var att göra en fallstudie över tiden av ett företag som studerades under två år.

Företaget är representativt för den mest intressanta gruppen, nämligen den som sysslar med relationsorienterad finansiell bootstrapping. Småföretagen i den gruppen är mycket kreativa – ofta kommer de helt undan kostnader genom att använda sitt kontaktnät. Relationer och förtroenden är a och o för dem.

Men hur kommer det sig att vissa företag får tillgång till billiga resurser medan andra får betala dyrt? Winborg finner svaret inom sociologin. Hantering av resurser till låg eller ingen kostnad handlar om så kallad social kontraktering, vilket definieras som ett beteende för att anskaffa resurser mot sociala förpliktelser i stället för finansiella förpliktelser. Skillnaden mellan social och finansiell kontraktering handlar mycket om säkerhet och kontroll.

En finansiell förpliktelse är säkrare: vi vet villkoret och den är kvantifierad i pengar. Sociala förpliktelser är däremot osäkrare. Vi vet inte om, när eller hur den andra parten kommer att kompensera oss.

Joakim Winborg tycker att det är viktigt att öka förståelsen för finansiell bootstrapping av flera orsaker.

För det första är politikerna alltför fokuserade på behoven av extern finansiering. För det andra ägnas alldeles för mycket tid åt att lära studenterna på entreprenörsutbildningar att skriva affärsplaner som kan presenteras för externa finansiärer. Sedan tror jag även att praktiker kan ha nytta av att fenomenet belyses. Framgångsrika bootstrappers är bra förebilder för potentiella företagare.———–

1582

DELA