Bra groove ger bättre idéer

Paul
Steen
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2008:

Att generera och utveckla idéer i grupp är något som många entreprenörer gör, till exempel företagare inom design och medier. När människorna som möts är olika, kan gruppen komma fram till idéer som ingen enskild deltagare själv skulle ha kläckt. Men hur går det till?

Bengt Olssons avhandling har titeln Beskrivningsspråk i och för kreativ praxis: Idéutveckling under gruppsession. Han har studerat produktutveckling inom tre grupper som består av industridesigners, tre improviserande jazzgrupper, och en grupp med både designers och musiker. Den sistnämnda var inriktad på att genom dialog skapa nya perspektiv.

Den tillåtande stämningen som främjar nya idéer kan sammanfattas med repliken ”Ja, och…” i stället för ”Ja, men…” Genom att reflexmässigt bygga vidare på det befintliga, i stället för att kritisera, kan gruppen hamna i det som i jazzens improvisation kan kallas groove.

Det är ett tillstånd där alla i gruppen medverkar till ett samspel där varje ton är exakt på rätt plats i takten, och bildar ett effektivt gung med melodier som inte existerade innan.

Kreativ kritik

För att klara detta måste de enskilda musikerna vara skickliga på sitt instrument och ha en stor minnesbank av olika tonföljder, rytmer och hur de kan sättas ihop. Men det kräver också en intensiv lyhördhet inför de andra musikerna och ett tillfälligt åsidosättande av de delar av hjärnan som säger: ”Nej, så kan man väl inte göra, det går aldrig.”

Men betyder det att kritik med nödvändighet dödar den kreativa processen?

– Nej, jag menar att det ena inte står i motsats till det andra, säger Bengt Olsson, Mälardalens högskola.

– I mina studier av idéutveckling i små grupper förekommer kritiserande uttalanden om olika idéer ofta – och jag vill påstå att dessa grupper är mycket framgångsrika. Det finns mycket som tyder på att kritik tillför den energi som kreativa processer så väl behöver.

Det är viktigt att gruppen består av människor med olika referensramar, erfarenheter och åsikter. Det kan låta självklart, men tänk bara på hur många gånger du själv har varit med om att man i svensk möteskultur främjar gemytlig konsensus över en kopp kaffe med kanelbullar.

Kollegor som höjer rösten och har avvikande åsikter uppfattas som bråkiga, illojala och själviska. Men konsensus är inte kreativt. Du riskerar knappast att få diametralt nya insikter av någon som vet och tänker samma saker som du.

– Divergens berättigar gruppen, konstaterar Bengt Olsson.

Farlig kunskap

Om alla gruppmedlemmar tänker lika, tycker lika och känner lika, bör de inte arbeta i samma grupp. Dels är det slöseri med resurser, dels riskerar denna typ av gruppsammansättning att utveckla mer extrema åsikter än vad varje enskild gruppmedlem själv hyser.

– Kunskap som är tvärsäker är farlig, säger Olsson.

– Kreativa processer går i motsatt riktning. Där behöver man snarare etablera tvetydighet.

Bengt Olsson tycker att ensamma entreprenörer och egenföretagare borde träffas mer i grupp och reflektera tillsammans.

– ”Dina” idéer påverkas av, och samspelar med, dem du omger dig med. Umgås gärna med dem som inte tänker eller tycker som du. Att idéer får livskraft i mötet med andra idéer kan kanske låta självklart och enkelt. Trots det verkar dessa möten ske alltför sällan.

För mer info: bengt.olsson@mdh.se
———–

1339

DELA