Ensam är inte stark

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2002:

Att slå sig samman i nätverk ökar småföretagens konkurrenskraft. Joakim Wallenklint, Luleå tekniska universitet, har i sin licentiatuppsats undersökt hur sådana småföretagsnätverk etableras, drivs och utvecklas. Förtroende är a och o.

Småföretagens ringa storlek gör dem flexibla, men samtidigt kan de ha svårt att exempelvis skapa skalfördelar. En lösning är att samarbeta med andra företag i nätverk. De kan då dra nytta av varandras kompetenser och dela kostnader för inköp, mässor, annonsering och annat. Därmed blir de mer konkurrenskraftiga på marknaden. Men ett sådant nätverk kräver styrning och ledning, och i takt med att nätverket utvecklas måste även styrningen förändras.

I A Managerial Perspective on Small-Firm Network Organizations har olika nätverk, lokaliserade främst till norra Sverige, undersökts. Motiven för att ingå i ett nätverk varierar från företag till företag, slår Joakim Wallenklint fast. Kortsiktiga motiv som att minska kostnaderna och öka intäkterna samsas med mer långsiktiga, som att diversifiera verksamheten och därmed sprida riskerna. Vissa företagare söker personlig vinning medan andra är i behov av sociala kontakter.

Wallenklint introducerar en tredimensionell modell för att beskriva olika typer av småföretagsnätverk. Skillnader i resursallokering och samarbete, makt och kontroll respektive förmåga och behov av förändring utgör basen för företagens positionering inom modellen.

En viktig slutsats är att småföretagen växer som en följd av att de ingår i nätverk. Inte så mycket i termer av antal anställda eller intäkter, utan det handlar snarare om en alternativ, kvalitativ, tillväxt. Genom att kombinera småföretagens resurser och kompetenser kan nätverket konkurrera med större och starkare företag på marknaden.

För mer info: joakim.wallenklint@ies.luth.se ———–

1872

DELA