Utvecklingsländer hamnar ofta högt upp i mätningar av entreprenörskap och egenföretagande. En förklaring till det är såklart att det inte finns något annat sätt att förtjäna sitt levebröd. En annan förklaring är att det faktiskt finns en stor köpkraft i många av länderna. Folk har en låg inkomst per person, men sammanlagt blir inkomsten stor. Här finns möjligheter att ta tillvara, för både inhemska och utländska entreprenörer.
Behoven av nya tjänster och produkter är stora, även om de kanske ser annorlunda ut jämfört med i väst. I ett land som inte har ett fungerande elnät – men väl solsken merparten av året – blir till exempel en soldriven mobiltelefonladdare nog snabbt en storsäljare. En stor del av entreprenörskapet i utvecklingsländer har både sociala och kommersiella förtecken. Att prata om antingen eller blir lätt missvisande, menar professor Elizabeth Gatewood som tar upp flera aspekter på entreprenörskap i utvecklingsländer under denna föreläsning.
Observera att föreläsningen hålls på engelska.