Innovation har blivit vår tids universalmedicin, ett koncept som oavbrutet (och för det mesta oreflekterat) hänvisas till när problem ska lösas. Antingen i samhället eller i den enskilda organisationen. Men är ”innovation” verkligen den säkra lösning som den presenteras som? Och vad vet vi egentligen om hur idéer om innovation tas emot och hanteras i den samhälleliga debatten?
Under sin föreläsning diskuterar professor Alf Rehn hur ”innovation” fungerar som begrepp och panacea i den moderna management- och samhällsdebatten. Han argumenterar att innovation som fenomen blir försvagat när det upphöjs till universalkoncept. Rehn diskuterar hur böcker och föreläsningar om innovation blivit en egen industri, och hur vår avsaknad av en konsumtionsteori vad gäller managementbegrepp orsakat en ”bullshitifiering” av innovation.
Som ett resultat av detta hävdar Rehn att vi redan kan börja tala om en innovationskris, en kris där ivrigt snack och glada hejarop vad gäller innovation inte längre möter innovationens verklighet. Under föreläsningen skissar han upp denna innovationskris, samt diskuterar vad som måste till för att vi ska kunna rädda innovationen från dem som ivrigast talar om den.
Missa inte detta tillfälle! Föreläsningen genomförs i Stockholm och livesänds via webben i sin helhet. I efterhand kommer en kort film med några av höjdpunkterna att vara tillgänglig som webb-tv.